Madrid, Zamora etc.. - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Daniëlle Rouvroye - WaarBenJij.nu Madrid, Zamora etc.. - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Daniëlle Rouvroye - WaarBenJij.nu

Madrid, Zamora etc..

Door: daniellerouvroye

Blijf op de hoogte en volg Daniëlle

18 Juni 2012 | Nederland, Amsterdam

Buenos días,

De afgelopen tijd heb ik veel toeristische dingen gedaan. Heb een paar tripjes gemaakt en een aantal dingen bezichtigd.

Twee weken geleden ben ik naar Zamora geweest. Melissa en ik hadden zin om iets anders te doen dan het gebruikelijke: niks en opstap gaan. We besloten dat we een tripje gingen maken naar een stad die kortbij was. We kozen Zamora uit. Ook Joyce, Taylor en Flo hadden zin om iets anders te doen dus ook zij besloten mee te gaan. We moesten om 8 uur op, om de bus van 9 uur te halen, dus allemaal braaf thuis gebleven op vrijdag. Maakte blijkbaar niet veel verschil want we waren nog steeds kapot. Zamora is ongeveer 45minuten rijden met een express bus vanaf salamanca. We hoorden dat Zamora een mooie stad was. Eenmaal aangekomen was het redelijk uitgestorven (het was nog niet eens siësta tijd). We besloten wat rond te lopen door de stad, hebben een aantal kerken bezocht en de mini plaza mayor. Niet eens een kwart van de plaza mayor in Salamanca, en niet eens 10% zo mooi. Eigenlijk was Zamora een grote flop want er was werkelijk niets te doen. Omdat we ons zo verveelden zijn we maar gaan lunchen bij een leuk barretje naast een kerk, waar net een bruiloft aan de gang was. Ook deze was heel anders dan in Salamanca. Iedereen zag er net zo opgedoft uit als in Salamanca, maar zo LELIJK en ordinaire. We vermaakten ons kostelijk om naar iedereen te kijken. Na de lunch zijn we maar weer richting Salamanca gegaan, mede omdat er niets te doen was en omdat Joyce en ik Nederland-Denemarken wilde kijken. Niet dat dit een succes was.

De eerste twee wedstrijden hebben Joyce en ik in Erasmus cafe gekeken. Dat is een internationale studentenbar. Ik had veel meer Nederlanders verwacht, maar blijkbaar waren we allemaal verspreid over verschillende irish pubs. Joyce volledig gehuld in oranje en ik in mijn bavaria jurk (met dank aan papa en de post). Tegen Duitsland heb ik hem maar fijn thuis gelaten, omdat er teveel Duitsers hier rond lopen die me vast belachelijk gingen maken. Uiteraard gebeurde dit ook terwijl we gewoon een oranje t-shirt droegen. Niet zo grappig dus.

Vorige week zondag was er een feestdag in Salamanca. Iedereen in Salamanca had vrij, de rest van Spanje niet, want het was een lokale feestdag. Nog nooit van gehoord, een lokale feestdag. ’s Middags hebben we met z’n allen gebbq’d op het balkon. Ofja, de jongens gingen bbq’en en eten, want het zag er niet zo lekker uit. Hierna zijn Joyce en ik naar het centrum gelopen. Daar was een marktje aan de gang. Het was echt heel leuk, maar totaal niet Spaans, dus snapte eigenlijk niet wat het met de feestdag te maken had. Het was een Marokkaanse markt, met veel kruiden, Marokkaans eten, apparte soorten thee en veel sieraden. ’s Avonds was er vuurwerk. Werkelijk de hele stad was uitgelopen. Het hele Pinzones huis vertrok uiteraard te laat, dus we hadden meer dan de helft gemist want er was geen plek meer dus we konden het niet zien. Het blijft me verbazen hoeveel geld hier wordt uitgegeven aan vuurwerk. Heb nu al minimaal 3x vuurwerk van minimaal een half uur gezien. En het vuurwerk is ook niet het normale vuurwerk dat wij kennen met oud en nieuw, maar veel groter en mooier.

Vorige week donderdag ben ik met Joyce naar de Pontificia geweest. Dat is een oude universiteit in het midden van de stad. Het heeft een grote toren die je kunt beklimmen en daar uitzicht hebt over de hele stad. Moet zeggen dat het uitzicht beter was dan de kathedraal. We zagen ook dat er een hele mooie binnenplaats was, maar die mochten we helaas niet bezoeken.

Hierna ben ik ein-de-lijk naar het zwembad geweest. De zwembaden zijn eindelijk geopend en donderdag was het weer niet uit te houden van de hitte. De afgelopen 2 weken was het maar fris, zo’n 25 graden. Sorry ik weet dat dat voor jullie als een hittegolf klinkt, maar hier is dat koud. Zwembad was zo’n 15minuten lopen en was gigantisch. Komende dagen wordt het weer 33 tot 35 graden, dus ik denk dat een zwembad stop geen kwaad kan.

Afgelopen weekend ben ik met Darren en Emily naar Madrid geweest. We zijn zaterdagochtend om 8 uur vertrokken en kwamen rond 11.30uur aan. Vanuit het busstation zijn we meteen vertrokken naar het hostel. Ik had nog geen kamer geboekt, want volgens de site was het vol geboekt. Eenmaal daar aangekomen hadden we gevraagd of er nog een kamer beschikbaar was. Er was nog één bed over in een dri e persoonskamer. De jongen die bij het hostel werkte vond het zielig dat een van ons alleen moest slapen, en zorgde ervoor dat we met zijn drieeen in die kamer konden. Wederom een prima hostel met weer een top locatie: 5minuten lopen van Puerta del Sol (grote winkelstraten).

Nadat we ergens gelunched hadden, zijn we naar het Paleis gegaan. Het paleis is gigantisch! We zijn niet naar binnen gegaan, want het was veel te druk. Daarna zijn we door de paleistuinen gaan lopen. Het was zo warm (40 graden in de zon, en er was geen schaduw), dus veel hebben we er niet van gezien. Emily en ik zijn daarna gaan shoppen :). Darren is een siësta gaan houden in de tussentijd hahah. Madrid is echt een super leuke stad. Zou er zo gaan wonen.

Na een korte siësta zijn we op zoek gegaan naar drie mensen van Pinzones (die Darren en ik niet kende), die ook in ons hostel sliepen. We hoorden dat de sfeer niet zo goed was binnen hun groep. We zijn samen met hun naar een kabelbaan gegaan, waarmee je de stad kan zien. Ik vond het eigenlijk een beetje teleurstellend, want het enige wat ik zag was het paleis en een bos. Had verwacht dat je meer van de stad kon zien, maar het was wel leuk om te doen. Na de kabelbaan zijn we met z’n 5en gaan eten. Daniel, een 32 jarige Italiaan die beneden woont, besloot in een duur restaurant te gaan eten. Wij gingen naar La Latina, de tapas wijk van Madrid. We waren inmiddels in beetje laat, want we wilden om 23uur de bar tour doen van het hostel. We besloten het eerste beste restaurant in te stappen en daar te eten. Helaas niet veel van La Latina gezien, én de bar tour gemist.

Hierna zijn we ons allemaal gaan douchen en gaan klaarmaken, om naar Kapital te gaan. Kapital is een zeven verdiepingen tellende club. Super mooie club, maar idioot duur: 20 euro entree, 10euro voor een drankje. Was dus een fortuin kwijt na een avondje.
’s Morgens moesten we om 10 uur uit de kamer, dus het was weer vroeg na een kort avondje slaap. We zouden met Elise en Victoria (Elise woont op de 1e verdieping, Elise is een bekende van hun) naar de markt gaan. De grootste markt van Europa. Binnen 5 minuten waren Darren, Elise en ik die andere 2 alweer kwijt. We zijn met zn drieeen verder gelopen. Eerst op zoek naar ontbijt. Ik was in de zevende hemel: stokbrood met NEDERLANDSE KAAS! Mijn dag kon niet meer stuk. Hierna zijn we (Elise en ik) compleet los geslagen op de markt. Ze hebben werkelijk alles. Ik heb twee tassen, een jurk, een ketting en en tshirt gekocht. Elise ook zoiets haha. We moesten helaas alweer snel terug naar onze meetingpoint die we met de rest hadden afgsproken mochten we elkaar kwijt raken, omdat we de rest kwijt waren.

Hierna zijn we naar Bernabeau gegaan: het stadion van Real Madrid. Uiteraard was de tour niet beschikbaar zondag. De enige dag in het hele jaar dat de tour niet beschikbaar was. Dit omdat er een concert was van Bruce Springsteen, die ik gespot heb vanaf de tribune. We mochten wel het stadion bezichtingen en de prijzenkamer. Het stadion is gigantisch. En de prijzenkamer is indrukwekkend. Ik mocht zelfs even met Ronaldo op de foto. Zag er heel grappig uit, maar om nou 20 euro neer te tellen voor die ijdele idioot die ervoor zorgde dat Nederland naar huis kon, ging me wat ver.

Na het stadion wisten we niet zo goed wat we nog konden doen. Ben geloof ik ook alwer de helft vergeten van wat we gedaan hebben. Darren en ik voelden er niets meer voor om iets te gaan doen dus wij stemden in om ergens op een terras te gaan zitten. Emily was het daar niet mee eens en wilde naar musea. Uiteindelijk is ze alleen gegaan. Darren en ik hebben een uur op het terras gezeten, daarna even in het hostel gezeten en daarna besloten we naar San Miquel markt te gaan.
We waren zaterdag ook al naar deze markt gegaan, maar toen was het zo ontzettend druk dat we er eigenlijk niets van konden zien. Nu was het rustiger. San Miquel markt is een markt binnen in een gebouw met vaste stands. Kan het moeilijk beschrijven want heb nog nooit zoiets gezien. Het is echt heel leuk. Ze hebben er alles. Je kunt kleine hapjes kopen en ergens zitten om op te eten. Het is wel vrij duur, vergeleken normaal eten. Je kunt ook een wijntje of een cana drinken (pilsje).

Daarna zijn we nog ergens anders op het terras gaan zitten, een siësta gehouden en daarna hebben we een plek gezocht waar we Nederland konden kijken. Emily kwam uiteindelijk rond 21.00uur terug. Ik kon alleen de eerste helft van de wedstrijd zien, omdat we om 22.00uur de bus hadden. Darren bleef in Madrid want hij gaat deze week rondreizen.

Die bussen en treinen hier hebben het stomste systeem ooit. Je moet hier van te voren je kaartjes kopen voor een bepaalde tijd. Als het vol is, is het vol. Ook de trein. De treinen zijn hier heel klein en je hebt aangewezen stoelen. Je verwacht het natuurlijk al, we hadden de bus gemist. We moesten wéér betalen voor het kaartje (25€). We hadden dit keer niet de express bus maar een stop bus. Die deed er 3,5 uur over en stopte om de tien minuten. We kwamen dus ook 2 uur later thuis, midden in de nacht. Geen strak plan. Al met al was Madrid geslaagd. Zeker een stad waar ik in Augustus nog wel een keer naar toe ga.

Inmiddels is het redelijk leeg in Pinzones. Al mijn vriendinnen zijn terug naar huis, een paar mensen zijn of gaan een weekendje terug naar huis, Darren is aan het reizen en een paar mensen zijn op vakantie. Behoorlijk saai dus. Ik ben inmiddels ook wel een beetje klaar met de levensstijl van de afgelopen twee maanden. Ben klaar met het stappen (1x per week is voldoende), het niets doen, chronisch moe zijn en het feit dat ik eigenlijk het Spaanse leven helemaal niet mee maak. Komende zondag vertrek ik voor 6 weken naar Barcelona om te werken als au-pair in een Spaans gezin. Heb er wel zin in, omdat ik dan een hele andere dag indeling heb en veel meer zie van het Spaanse leven (en veel meer slaap krijg:)). Tussen de middag slaap ik iedere dag minimaal 2 uur, anders kom ik de dag niet door. Wordt nog een flinke cultuur shock als ik terug naar Nederland moet. Siësta is iets waar ik wel aan kan wennen :). Ik ga werken voor de zus van vrienden van mijn ouders. Eva komt uit Salamanca, en door haar ben ik in contact gekomen met haar zus, voor wie ik nu dus ga werken. Ik heb ze al ontmoet en het zijn hele aardige mensen, net als Eva en Paul (en baby Manu). Eva, Paul en Manu zijn komend weekend ook bij hun in Barcelona. Het is fijn om toch even bekende mensen van thuis te zien. En mijn neef woont ook in Barcelona, dus ook familie tijd!

Mijn volgende bericht zal dus vanuit Barcelona komen.

Hasta luego!

  • 18 Juni 2012 - 20:44

    L.mees:

    nice writing! Ready for the next adventure and you seem to be ready. I guess you will miss a lot of the people that you've been hanging out with And yes, Maastricht is going to be a bit of a culture shock upon your return.
    Miss you

  • 19 Juni 2012 - 14:43

    Danielle La Grande:

    Hola Guapa, Que tal? Que historias buena de ti, y que animale de fiesta eres. Como es apprender el Espagnol? Bien? Que experiencia rico por ti. Aqui a trabajo mismo cosa.... unicamente su madre es el sol de mi vida cada dia :) Me gusto much de leer sus historias en su blog y me gusto tampoco muchissimo mas la vida espagnol, la comida, la vida, laas gentes muy amable y mas mas mas. Te disfrutarse en barcelona con las ninos..... beso grande Danielle

  • 21 Juni 2012 - 09:54

    Joke:

    Straks kan je ook in zee zwemmen en hopelijk helpt dat ook bij je nekklachten, een rustige schoolslag en zo nu en dan op je rug dobberen.
    ik geloof dat ik even langs kom om het zelf te kunnen doen. Vind niks heerlijker. In zee zwemmen...

  • 22 Juni 2012 - 15:26

    Bertsje:

    oleeeee!!!! danielle
    ik merk dat je op rust begint te komen de wilde weken zijn een beetje voor bij geniet maar van de siesta en omgeving
    gr bertsje

  • 06 Juli 2012 - 07:38

    Lydie:

    Lieve Danielle,
    mijn laatste werkdag alvorens ik op vakantie mag........ het is wat met die AOW nietwaar......... je mag doorwerken. Een voorloper van wat jou straks te wachten staat...... werken tot je 70ste......
    Je bent nu in Barcelona en dat is een leuke stad. Wel goed op je spullen passen want ze stelen als raven en hebben daarvoor de meest wonderlijke technieken voor. Hopelijk ben je dat zelf nog niet echt tegengekomen.
    Het uitgaan was je blijkbaar genoeg geweest. Kan ik me voorstellen. in het begin is het natuurlijk geweldig om de bloemetjes buiten te zetten maar ook dat is onderhevig aan herhaling en gaat de glans eraf. Hoe is het eigenlijk met je Spaans vergaan........ kun je de kinderen verstaan? En zijn het ook nog leuke kinderen?
    Ik ben hier aan het afvallen geslagen. kon met pinksteren de jurken niet aan die ik vorig jaar gekocht had en nog niet had aangegaan. Resultaat: 4 kg kwijt in 5 weken. wel geen lekker glaasje wijn en dat vind ik het moeilijkst.
    ben bezig met de voorbereiding van mijn feest ( 4 augustus)- 65 jaar en ben gestopt met het verven van mijn haar.
    Anais vindt mij nu een echte oma........ik dacht dat ik al grijzer zou zijn naar dat valt wel mee.
    de kinderen hebben het vaak over jou ( indruk gemaakt) en ze begrijpen niet zo goed dat je er niet bent bv. op de verjaardag van Huub.
    We waren vorig weekend in Hilversum voor het slagen van Fleurine ( VWO). je kent haar wel. zij heeft ook last van oorsuizingen........ je weet er alles van via Huub. heel lastig en erg vermoeiend.
    We gaan over 10 dagen een weekje naar hen toe in Portugal en wat we verder doen is nog onduidelijk. Misschien gewoon de auto pakken en zien waar we uitkomen. Gewoon reizen dus.
    Bij Hans wordt de zolder verbouwd en komt er een kamer voor Thibeau. Dure aangelegenheid want er moet een trap komen etc........ schatting rond de 20000 Euro....... niet misselijk nietwaar. ik had in het begin van het jaar gedacht om hen i.v.m. mijn 65ste verjaardageen reis cadeau te doen. Samen kwam dat op een 11.000 Euro en dan heb je nog niets gedaan.... in overleg hebben we besloten dat we dat geld in de verbouwing stopppen......zo komt het een beetje in de richting.
    volgende week naar de Efteling met de kids.... hopelijk een beetje goed weer want we hebben herfstachtige tijden achter de rug. Deze week eindelijk het idee dat het zomer is. maar vandaag is het alweer bewolkt.
    Dat weer zul je inderdaad missen....

    Zo ik ga me douchen, een dikke knuffel en tot wederzien!

    Lydie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

Salamanca

Recente Reisverslagen:

16 Augustus 2012

Mi ultimo semana en Salamanca!

13 Juli 2012

Vamos a Barcelona!

18 Juni 2012

Madrid, Zamora etc..

05 Juni 2012

Vamos a la playa!

22 Mei 2012

Cultura, fiësta y estudiar
Daniëlle

Actief sinds 01 April 2012
Verslag gelezen: 353
Totaal aantal bezoekers 8673

Voorgaande reizen:

02 Februari 2015 - 20 Juli 2015

Barcelona 2015

05 Mei 2012 - 30 November -0001

Salamanca

Landen bezocht: