Siësta y fiësta - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Daniëlle Rouvroye - WaarBenJij.nu Siësta y fiësta - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Daniëlle Rouvroye - WaarBenJij.nu

Siësta y fiësta

Door: daniellerouvroye

Blijf op de hoogte en volg Daniëlle

14 Mei 2012 | Nederland, Amsterdam

Hola!
Ik ben inmiddels 10 dagen in Salamanca en heb goed kennis gemaakt met het Spaanse (studenten) leven. De eerste 3 dagen waren best zwaar, omdat ik niemand kende en geen flauw idee had waar ik naar toe moest. Inmiddels ken ik iedereen, weet ik waar ik heen moet gaan en kamp ik met een heftig slaap tekort.
Vorige week maandag ben ik begonnen aan de cursus Spaans. Het is een klein schooltje met niet teveel leerlingen, zodat iedereen voldoende aandacht krijgt. Ik heb iedere dag les van 10.00 tot 14.00 en heb de eerste twee weken privé les. De eerste twee uur krijg ik van Andrea, zij is de eigenaresse van de school. Ze spreekt gelukkig een redelijk woordje Engels en geeft goed les. En ik ben verliefd op al haar kleren. Andrea is de shoppingqueen van Salamanca.
De volgende twee uur krijg ik van Espranza. Ook zij geeft goed les en spreekt redelijk wat Engels. Maaaaar, ze vertikt het om Engels tegen me te praten. Ik werd dan ook meteen in t diepe gegooid. De eerste paar dagen had ik geen flauw idee wat ze nou eigenlijk allemaal tegen me zei, maar beetje bij beetje begin ik steeds meer te verstaan. De lessen zijn best wel intensief, omdat ik 4 uur lang in het Spaans les krijg. Probeer iemand maar eens Spaanse grammatica uit te leggen als diegene (ik dus) geen woord Spaans spreekt. De eerste week was dan ook best wel frustrerend. Ik krijg voornamelijk grammatica en weinig vocabulaire, maar dat schijnt normaal te zijn. Vandaag heb ik 2 uur les gehad van Maria. Ook zij is heel aardig en geeft goed les. Ik kan sinds vandaag de klok lezen en de namen van de familieleden benoemen (bijv. Neef, nicht etc).
Ik heb inmmiddels al mijn huisgenoten en buren leren kennen. We wonen in een appartementen complex dat 5 verdiepingen telt. Ik woon op de 5e verdieping met: Alix (VS), Melissa (Engeland), Irina (Roemenie) en Claudia (Duitsland, komt uit keulen!). We hebben twee badkamers en een redelijk grote keuken. Toen ik hier aan kwam was het zo vies dat ik nauwelijks iets aan durfde te raken. De Tramstraat in Eindhoven na een feestje was er niks bij. Inmiddels is het redelijk schoon, buiten een beetje schimmel op de muren en het douche gordijn (dus ik douche met slippers, want dat trek ik niet). In het midden van het appartementencomplex is een soort van binnenplaatsje dat je wel vaker ziet in Spanje. Hoe dat eruit ziet zal ik jullie besparen, ik wil ook niet weten wat daar allemaal leeft. Op de 4e verdieping wonen: Taylor (VS), Darren (Zuid-Afrika), Rob (Engeland), Holly (Engeland), Flora (Engeland) en Joyce (NEDERLAND!). En de 3e verdieping bestaat uit alleen maar mannen: Arya (Duitsland), Riyota (Japan), Luis (Zwitserland) en Max (VS). Alle voordeuren staan hier constant open dus je kunt overal gewoon naar binnen lopen. Iedereen gaat hier ook iedere dag met elkaar om. De hygienische toestanden beneden zal ik jullie ook besparen. Laten we maar zeggen dat het NIET klopt dat meisjes viezer zijn dan jongens.
Afgelopen week ben ik haast iedere dag opstap geweest. Ook dit gaat er weer heel anders aan toe dan in Nederland. Het indrinken begint hier tussen 00.00 en 01.00 en duurt tot 02.00 of 03.00 en daarna ga je opstap. Het is ook véél goedkoper hier. Aan €10 heb je meer dan genoeg. En dan bedoel ik ook echt MEER dan genoeg. Ons huis staat bekend als het party huis.
Iedere donderdag is er feest op de 3e verdieping. Iedereen wordt uitgenodigt en het duurt tot een uur of 03.00. Afgelopen donderdag was er zelfs een dj. Na de fiësta op de 3e zijn we de stad in gegaan. Eerste stop: la chupiteria. Dit is een shotjes bar. Je kunt werkelijk alles krijgen hier en t kost niet meer dan 2 euro. Heel gevaarlijk :). Ik geloof dat ik rond een uur of 8 thuis was, en om 9 uur alweer op moest staan om naar school te gaan. Dat is iets minder.

Vrijdag wordt door alle huisgenoten ‘’Fancy Friday’’ genoemd. Dit houdt in dat we allemaal netjes gekleed gaan. Voor de jongens: hemd en stropdas, voor de meisjes: jurkjes, pumps (niet voor mij want ik ben al 3 meter groter dan 90% van de mensen hier, heel fijn) en blote benen. Ook op vrijdag eerst indrinken tot een uur of 03.00 en dan door naar la Chupiteria voor shotjes. Hierna zijn we naar ‘panagua’ (brood en water, yeah right haha) gegaan. Hele aparte tent. TL verlichting, op de muren kan iedereen vanalles schrijven en niet al te groot maar stampvol. Ook hier weer spot goedkoop: voor €5 een gigantische beker, eerder een emmer, met vodka/fanta. Daarna zijn we naar Potemkim en Kandavia gegaan. Beiden zijn clubs. Ook vrijdag lag ik niet voor 08.00 uur in bed, maar gelukkig geen school. We wilden eigenlijk een wijn tour gaan doen in Zamora (uurtje verderop), maar dat begon om 09.00 uur dus dat hebben we maar even uitgesteld. De jongens zijn overigens wél gegaan en hebben ongeveer 2 nachten doorgetrokken.

Zaterdag wordt door alle huisgenoten ‘’sexy Saturday’’ genoemd. Dit geldt eigenlijk alleen voor de dames onder ons en houdt hetzelfde in als vrijdag: jurkjes, blote benen. Wederom niet voor 08.00 uur thuis.
Verder doen we overdag niet veel. Het is inmiddels tropisch warm met temperaturen van minimaal 30 graden. Alle zwembaden zijn nog gesloten dus tussen 15.00 en 17.00 verkassen we meestal naar de rivier, waar een soort van parkje is. Na het park gaat iedereen zich even opfrissen om vervolgens rond 21.00 uit eten te gaan. Ook dit is veel goedkoper dan thuis koken (als je weet waar je naar toe moet gaan). Ik heb volgens mij nog geen enkele keer thuis gegeten haha. De kwaliteit van het eten verschilt per restaurant/tapas bar. Een aantal plekken is vooral vetting en gericht op de Britten. En de rest van de tapas barren zijn goed te doen!! Ik mis mijn frieten in ieder geval nog niet. En ohja mam, ik proef bijna alles, dus wie weet kom ik wel terug als een alles eter. Ik was niet zo weg van de combinatie: ei, chorizo en aardappel door elkaar geplet. En van de baby octopusjes. De rest was tot nu toe goed te doen: risotto, scampi’s etc..
Ook het winkelen hebben we natuuuuuuurlijk al een aantal keer uitgeprobeerd. Salamanca is shopping heaven. Alles is veel goedkoper en ze hebben veel goede winkels. Ben tot nu toe nog niet veel verder gekomen dan de hoofdstraat, maar heb wel al een aantal dingen ingeslagen. De vrouwen hier gaan dan ook ontzettend mooi gekleed. Daar kunnen wij als Nederlanders nog wel eens wat van leren. Overigens zijn de meeste vrouwen (op de kaalgeschoren vrouwen na, en dat is hier een vrij veelvoorkomend iets) heel knap. Zoals ik al eerder vermeldde ben ik behoorlijk lang vergeleken de vrouwen én mannen.
Ik denk dat ik wel kan wennen aan het Spaanse leven. Ziet er ongeveer zo uit: rond een uur of 10.00 beginnen de meeste mensen met werken. Om 14.00 uur gaan ze weer naar huis en houden siësta tot 17.00, de winkels zijn dan ook gesloten (behalve zara etc, he wat vervelend nou). Dan gaan ze weer werken tot 19.00 of 21.00. Vervolgens gaan ze rond 22.00 uur eten. Liep net rond 12.00 uur op een maandag door de stad en het puilde uit van de winkelende mensen. In Nederland is het meestal uitgestorven op maandag.
Vanavond gaan we een tripje plannen met 6 van de vrouwen. De mannen gaan kamperen (hahaha), omdat een van hun jarig is, dus hebben wij besloten ook te vertrekken. Zoals het er nu naar uit ziet vertrekken we vrijdag middag naar Madrid, om daar ’s avonds uit eten te gaan en het nachtleven (voor de verandering) de ontdekken. Dan vertrekken we zaterdag ochtend heel vroeg met het vliegtuig naar Mallorca, om daar even 3 dagen op het strand te liggen en om wederom het nachtleven te ontdekken. We komen terug op maandag avond, zodat we dinsdag weer braaf naar school kunnen gaan. Ik ga voor het eerst in mijn leven in een hostel slapen dus ik ben zeer benieuwd. We kennen mensen die er al eens zijn geweest en die waren er zeer over te spreken. We slapen gelukkig niet met vreemden op de kamer dus dat scheelt wel.
Verder ga ik deze week ook even wat cultuur opsnuiven: we gaan kerken bezoeken. En nee ik maak geen grap.
Ik geloof dat dit ongeveer wel mijn eerste weekje was. Ik ga nu weer even chillen in de zon, het is namelijk 33 graden :):) hahahaha. Zal proberen wat foto’s te uploaden voor de niet-facebookers onder ons.

Ik vind het leuk om reacties te krijgen, dus feel free to leave one.

xxx Daan


  • 14 Mei 2012 - 12:47

    Dennis H.:

    sexy saturday aoch mer s in mestreech invoeren?? fijn datste t naor diene zin hubs daantje!! xx

  • 14 Mei 2012 - 13:43

    L.mees:

    Great story ...
    Glad to hear you're getting around, going to school and planning some travelling and making sure you get back to school in time ... that's my girl!
    Good to hear your broadening your eating standards .... seems to me you broadening your drinking standards as well haha
    What a diverse group, you can learn a lot and hopefully make some long-lasting friendships.

  • 14 Mei 2012 - 13:50

    Alain:

    Leuk zusje! Geniet ervan!

  • 14 Mei 2012 - 14:43

    Danielle:

    Wat een ontzettende straf om in Spanje te zijn. Gelukkig mag ik er vrijdag ook weer naar toe (Sevilla). geniet verder party animal
    Groet van Grote Danielle

  • 14 Mei 2012 - 18:09

    Dol:

    Daan, wat een mooi verhaal, hartstikke herkenbaar! ook die eerste dagen zijn altijd lastig, maar het gaat allemaal zo snel he! ik hoop enorm dat ik je kan komen opzoeken binnenkort. Leuk dat je naar Madrid gaat, mooi stad, veel lekker eten en heule goede parties. heb nog een aantal vriendinnen daar wonen nu, dus als je wilt weten waar je op stap moet gaan, moet je maar een gil geven. Geniet ervan!! OP EN TOP xxxx

  • 15 Mei 2012 - 11:27

    Tahnee En Ken:

    schatje, wat fijn om weer van je te horen.. super dat je het zo naar je zin hebt in salamanca.. wanneer mag ik komen :p hahaha... iedere dag stappen.. pff kwordt al moe als ik het hoor haha.. maar als je het maar naar je zin hebt.. das het aller belangrijkste..
    we zijn wel blij als je weer terug bent!
    Dikke kus

  • 15 Mei 2012 - 14:04

    Joke:

    het klinkt goed, je schrijft heel vlot,je krijgt wel erg weinig slaap, een siestaatje hier of daar kan geen kwaad,!

  • 15 Mei 2012 - 15:54

    Lydie:

    als dat maar niet leidt tot een alkoholverslaving......
    leuk omje verhalen te lezen! in ieder geval geniet je en ik denk dat het spaanse bad waarin je ondergedompeld wordt wel succes zal hebben! het is een wereldtaal en dus naast je engels de moeite waard!
    hier is het koud--------- brrrrrrrrrr
    sokken en laarzen aan. kylian doet de communie donderdag, we sparen de mini's van AH voor het winkeltje en ik ben mijn 65ste verjaardag aan het regelen......... maar dan ben je nog niet terug en tegen de tijd dat jij zou starten liggen wij al onder de tafel...
    heel veel liefs!
    Lydie

  • 15 Mei 2012 - 18:08

    Haan Junior:

    miisz denjel :p

    zo te lezen heb je het prima naar je zin onder de spaanse zon :) jaloerssssssssss ben ik! fijn dat je leuke huisgenootjes hebt waar je veel leuke dingetjes mee kunt gaan doen. Leuk dat ze je ook meteen overal bij betrekken en aan de foto's te zien vergaat het stappen je inderdaad ook prima. haha wel zorgen dat je over vier maanden een vloeiend woordje spaans kunt spreken he :p niet dat je over 4 maanden alleen de menukaarten van alle tapasbarretjes en kroegen uit je hoofd kent hahaha :D wel relaxed ook dat jij gewoon een vakantie kunt plannen midden in een vier maanden lange vakantie.. de hubs 't good veur mekaar kinneke!!

    geniet er maar lekker van en ik verheug me nu al op je nieuwe verslag!

    dikkekus xxxx chiaar

  • 18 Mei 2012 - 08:54

    Bertsje:

    he!!!~feest neus het gaat je goed af daar in het warme spanje geniet er van en maak er iets leuks van de groetjes en tot zo !!!! bertsje en paula xxxxx

  • 20 Mei 2012 - 14:24

    Bemmo /Joke:

    het lukte pap nog niet, maar opa en oma genieten van je schrijven en vinden dat journalistiek wel iets voor je is!!

  • 30 Mei 2012 - 14:07

    Benno Westenberg:

    Erg leuk je verslagen te lezen.
    Je hebt een vlotte pen, daar zul je ook later wat aan hebben. Journalist of schrijfster worden ?

  • 10 Juni 2012 - 19:10

    Kim:

    Leuke reacties van het opaatje zeg! hihi

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

Salamanca

Recente Reisverslagen:

16 Augustus 2012

Mi ultimo semana en Salamanca!

13 Juli 2012

Vamos a Barcelona!

18 Juni 2012

Madrid, Zamora etc..

05 Juni 2012

Vamos a la playa!

22 Mei 2012

Cultura, fiësta y estudiar
Daniëlle

Actief sinds 01 April 2012
Verslag gelezen: 399
Totaal aantal bezoekers 8680

Voorgaande reizen:

02 Februari 2015 - 20 Juli 2015

Barcelona 2015

05 Mei 2012 - 30 November -0001

Salamanca

Landen bezocht: